Lucrarea suprarealista a lui Salvador Dali

Tabloul inedit „Nasterea intrauterina” este prima lucrare suprarealista a lui Salvador Dali, „piesa cheie” care completeaza puzzle-ul lui Dali. 

Dupa cum a explicat un pictor spaniol si cercetator al operei pictorului suprarealist si autor al cartii Nasterea intrauterina a lui Salvador Dali, este o piesa „istorica”, deoarece este „singura reprezentare picturala” pe care artista a surprins in nasterea ei intrauterina, subiect care a obsedat-o toata viata. 

Dupa ce a studiat aceasta lucrare timp de 25 de ani, acesta a concluzionat ca reprezinta nasterea intrauterina a lui Salvador Dali dintr-un ou, transmutarea sa chimica in divinul Dali si uciderea si ascensiunea ingereasca a fratelui sau. 

Compozitia lucrarii, prezentata astazi la Circulo de Bellas Artes, reflecta influenta a trei dintre „maestrii” lui Dali: Watteau, Rafael si El Greco si este impartita intr-o zona pamanteasca si una cereasca, aplicand proportia de aur sau divina. si numarul 7, astfel incat ceea ce este reprezentat coincide, dupa Tomeu l’Amo, cu descrierea lui Dali a vederii sale intrauterine. 

In tabloul, cumparat de pictorul din Mallorca in urma cu 25 de ani, Dali reprezinta un ou in flacari, un simbol al oului alchimic in care fiinta este transmutata pentru a atinge nemurirea, in centrul caruia artistul se reprezinta pe sine ca fiul lui David si o harpa care reprezinta nostalgia intoarcerii in pantece. 

Fratele sau, intruchipat de un inger superior, joaca rolul „Orfeei”, in timp ce alti ingeri, o icoana daliniana, anunta acest eveniment important cu trambite, doi il sustin prin aplicarea fortei lor ascensionale si alti doi il ucid pe fratele sau, care isi incepe. ascensiunea ingereasca. 

Potrivit lui Tomeu l’Amo, sub aparenta dedicatie unui profesor, „Al meu benvolgut profesor en dia del seu natalici 27-IX-96 Dali” (Dragului meu profesor in ziua nasterii sale), geniul lui Figueras ” ascunde” data nasterii ei intrauterine, deducere la care au ajuns in studiul picturii folosind numerologie pentru a deduce acea data. 

„Prin aplicarea codului Dali, am reusit sa reinterpretesc total sau partial aproape o suta de lucrari ale sale”, a punctat pictorul din Mallorca, care afirma ca, in plus, a putut da „sens” multor fraze considerate suprarealist de catre artistul, precum „Fratele meu a murit la 7 ani, cu trei inainte de nasterea mea”. 

La studiul artistic al operei, cumparata de Tomeu l’Amo cu 25.000 de pesete, a mai participat si Carmen Sandalinas, experta in examinarea operelor de arta si restauratoare, care a relatat „Nasterea intrauterina” cu autobiografia „Viata secreta”. lui Salvador Dali” si relatarea pe care pictorul a facut-o despre nasterea sa intrauterina, „care este o descriere a picturii”. 

Pentru Sandalinas, insarcinat cu restaurarea acesteia intre 1989 si 1990, lucrarea, datata 1921 -anul in care a murit mama sa- cand artistul din Emporda avea 17 ani, „nu a putut fi pictata inainte de 1909”, din cauza tipului de pigment. pe care il foloseste si a dezvaluit ca pe reversul sau artistul a desenat o figura feminina care „nu are nicio legatura” cu compozitia initiala. 

Nicolas Descharnes, expert recunoscut international in opera lui Dali si fiul biografului sau Robert Descharnes, a subliniat astazi ca aceasta opera nu este importanta doar pentru ceea ce reprezinta in sine din punct de vedere personal in viata artistului, ci pentru ca „ofera insemnand si explica” multe alte lucrari ale sale. 

Pentru Descharnes, in „Nasterea intrauterina” sunt bazele viitoarei sale „metode critice paranoice”, dand in acelasi timp sens dualitatii artistului, care a vorbit constant despre Salvador Dali si divinul Dali. 

La studiu a colaborat si Jose Pedro Venzal, expert in grafica si copiere de documente, subliniind ca o greseala de ortografie, confundarea unui v cu un b, in ​​dedicatia in catalana -corectata mai sus- si luminiscenta cromatica au fost „cheie” in identificare. lui Salvador Dali ca autor al manuscrisului si al semnaturii. 

Venzal, care a studiat sa analizeze aceasta lucrare mai mult de doua sute de documente Dali incercand sa compare scrierea si semnatura, a reamintit „frecventele greseli de ortografie” ale geniului lui Figueras, mai ales cand a confundat b si v, si a subliniat ca aceasta eroare in dedicatie s-a corectat, „ca sa nu fie vazuta cu ochiul liber, pentru ca autorul ei nu a vrut sa fie vazuta”. 

Doua peisaje pictate de Dali in 1930, Simulacrul noptii si Inclinatia libera a dorintei, au fost recent incorporate in catalogul rationat al picturilor artistului empordanesc, localizat de Fundatia Gala-Salvador Dali, dupa o munca minutioasa de golire a informatiilor bibliografice din timpul.