Ne-am obisnuit ca in ultimii ani, fiecare sezon sa proclame decesul iminent al Haute Couture. Preturi mari, haine exuberante, un public tot mai activ si mai putin dornic de spectacol plus disparitia artizanilor erau cauze clamate pretutindeni. Saptamana modei din Paris, recent incheiata si punctata de cateva evenimente majore a aratat insa contrariul. Cresterile masive in vinzari pentru bjuteriile de lux si gentile cu 5 cifre au marcat in final un boom pentru haute couture. O participare record si vanzari exceptionale se alatura evenimentelor de la Paris si Roma, multiplele aniversari din moda 2007.
Directorul Dior, Sidney Toledano, declara intr-un interviu pentru WWD, cu ocazia extravagantului show aniversar de la Versailles, ca, odata cu colectia HC din ianuarie, vanzarile s-au dublat, atelierul este aproape blocat avand o multime de comenzi de onorat.
Aceeasi dublare de vanzari a avut loc la Chanel anul trecut, cu ocazia mega-showului cu imensa scara-turn, reluat ulterior la Hong Kong. O strategie inteligenta intrucat noi clienti couture cu bani din Coreea de Sud, Taiwan sau China au venit sa contribuie la ceea ce s-ar putea numi „renasterea couture”. Noii clienti asiatici, tineri si bogati sunt azi o piata semnificativa pentru Paris. Cea mai tanara clienta Chanel Couture de azi are 24 de ani, declara recent pentru WWD directorul Chanel, Bruno Pavlovsky. Clientela din Europa de Est si Asia este in mare masura responsabila pentru acest nou suflu in sistemul parizian al produselor de lux exceptional, care deja anul trecut avea o crestere de 25-30%, pentru a ajunge la dublu in aceasta primavara.
In 2005, Armani a riscat lansand linia Prive Couture, intr-o perioada in care Balmain sau Ungaro erau nevoiti sa inchida. In ciuda dificultatilor initiale, semnalul a fost pozitiv si trendul vanzarilor este in crestere anul acesta. O analiza arata ca, in medie, un client Armani pleaca cu 3 tinute. Acum 50 de ani, o clienta ar fi plecat cu jumatate din colectie de la Dior sau Balenciaga.
Clientii bogati au nevoie de produse exclusive si exceptionale, create pe masura, personalizate, adaptate nevoilor proprii. Se pare ca timpul pentru Couture a venit din nou, pentru un numar restrans dar important de femei si, mai ales, in continua crestere. Orientul Mijlociu ramane o piata majora pentru multe case, iar in cazul lui Givenchy reprezinta aproape de 30%, motiv pentru care s-au deschis deja „antene” couture la Abu Dhabi, Emiratele Arabe si Cairo.
Valentino, la randul lui, a trimis deja personal in Dubai, Iordania, Argentina, Rusia sau India pentru a asigura clientilor fideli minim 5 tinute pe sezon. Desi vinzarile si preluarea comenzilor sunt inca concentrate la Paris, prezentarile la New York sunt tot mai frecvente, pentru a captura clientela americana.
In cazul lui Valentino, care isi serbeaza anul acesta 45 de ani prin 3 zile de petreceri la Roma, clientii arabi reprezinta 60% din business alaturi de care cei din Europa de Est sau Asia sunt noua provocare. Directorul de la Valentino marturisea pentru WWD ca exista atata bogatie in tari in care nici nu te-ai astepta sa aiba o asemenea explozie de capital. Astfel, una din cliente comanda constant 25-30 de tinute si reprezinta un bun procentaj din productie. Un caz similar a avut loc in mai la Dior cand, pentru o nunta importanta, au imbracat absolut toti invitatii.
Daca situatie clientei Valentino care se imbraca aproape tot timpul couture este totusi rara azi, ceea ce predomina sunt evenimentele, nuntile, petrecerile sau altfel spus, rochiile de seara – care reprezinta la Gaultier 60-70% din vanzari, iar in mod paradoxal doar 30% pentru Valentino (clientele sale sunt mai ales femei de cariera). Alaturi de acestea, exista noii miliardari care pentru petreceri private pot aloca sume exorbitante pentru tinutele couture. Daca ei au inceput sa cheltuie enorm pe bijuterii, opere de arta, locatii impresionante sau avioane private, a venit timpul ca sa caute aceeasi excelenta in modul de a arata. O mare cerere pentru produsele exclusive si foarte scumpe in care moda couture si parfumurile pe masura merg mina in mina.
Care ar fi totusi explicatia pentru acest boom iminent in haute couture? Cu siguranta, este o consecinta naturala a democratizarii luxului. Azi, marile marci de lux sunt pretutindeni, gentile Prada, Dior, Gucci, Hermes nu sunt o raritate vizuala, la fel cum trendul de a asorta o piesa de extrem lux cu una deloc scumpa a devenit un fapt uzual.
Poate de aceea, clientii cu bani cauta mai multa exclusivitate iar haute couture este azi raspunsul perfect. In paralel, clientii fideli ai celorlalte departamente (pantofi, genti, accesorii, etc) au descoperit excelenta calitatii couture si au devenit clienti. In multe piete apar o serie de clienti foarte bogati care doresc sa se distinga si sa aiba parte de un serviciu special – o modalitate de a experimenta luxul desavarsit. Aceasta inseamna trimiterea de personal in diversele colturi din lume unde se afla clientii pentru a le oferi serviciul ideal (minim 3 probe pentru a asigura perfectiunea tipica pentru couture) si in paralel a cultiva fidelitatea fata de brand. Astfel, Chanel a inaugurat recent un al treilea atelier avind acum 120 de angajati full-time la care se adauga altii cu caracter temporar.
Tinerii sunt tot mai interesati de aceast fenomen – moda couture. Probabil cresterea acoperirii media in magazinele internationale sau celebritatile tinere care poarte tinute HC la premierele filmelor sunt importante pentru acest fenomen. Un caz aparte, dar tot mai des intalnit, este faptul ca tot mai multe femei vin la cumparaturi cu fiicele lor, care adesea nu sunt familiare cu acest gen de lux, dar care pot astfel descoperi universul devenind potentiale viitoare cliente.
Intr-o perioada recent apusa, o serie de nume autohtone pretindeau ca fac si ei couture in Romania. Azi insa, tot mai multe romance au renuntat la pseudo-luxul local in favoarea numelor consacrate iar boom-ul economic din Romania cu siguranta va insemna ca o tinuta couture autentica la party-urile mondene sa nu fie o raritate.