Mierea – aliment delicios si medicament eficient

Mierea e mai dulce dect zaharul n aceeasi cantitate cu acesta, avnd n schimb un aport caloric mai scazut si fiind mai sanatoasa. Mierea mai inchisa la culoare este cea mai bogata in substante nutritive. Poate fi consumata simpla sau in combinatie cu alte alimente precum fructe proaspete rase sau mixate, nuca, cocos, stafide, mac, dovleac de placinta, smantana, grau incoltit, tarate de cereale, sucuri de fructe si legume, oua crude, branza dulce, prajituri si torturi.

Sanatate in borcanul cu miere

  • Mierea se asimileaza usor si repede
  • Benefica in artrite, artroze, arterite
  • Vindeca migrenele, combate sterilitatea
  • Inlatura oboseala, calmeaza si linisteste organismul
  • Combate insomnia, imbunatateste activitatea inimii, are efect hipotensiv
  • Are proprietati bactericide; actiune usor laxativa si antiseptica
  • Curata de toxine ficatul si rinichii
  • Bun expectorant, combate tusea
  • Cicatrizant in: arsuri, cosuri si rani
  • Benefica pentru aparatul digestiv, refacand flora intestinala
  • Inlatura starile de voma la sugari
  • Binefacatoare in boli de ficat, digestive, renale sau ale sangelui (anemii, leucemii etc).

Sfaturi din… urdinis!

Mierea nu se incalzeste pe foc, pentru a fi dezaharisita, deoarece isi pierde calitatile nutritive, ramanand un simplu indulcitor.  Foloseste cu incredere mierea zaharisita, fiindca ea contine toate substantele hranitoare.

Mierea la control!

Poti testa calitatea mierii fluide cu ajutorul unei lingurite: se introduce lingurita in borcanul cu miere si se ridica; daca mierea curge continuu, este naturala; daca se intrerupe si curge sub forma de picaturi, inseamna ca mierea este falsificata.

Bautura racoritoare cu miere

Ingrediente: 1 1/2 ceasca de lapte, 1 1/2 ceasca capsuni, 1 paharel iaurt de vanilie, 1/4 ceasca de miere; 5 cuburi de gheata. Se mixeaza toate ingredientele in shaker si se obtine o bautura delicioasa.

Inghetata de piersici

Ingrediente: 1 kg piersici (sau alte fructe de sezon), 250 g miere, vanilie sau alte mirodenii, 50 g migdale. Preparare: Se curata si se feliaza piersicile. Se pun in mixer impreuna cu mierea si mirodeniile si se zdrobesc pana devin o pasta. Se rastoarna pasta in cupele de inghetata si se pune in congelator. Inainte de a fi servita se decoreaza cu migdale macinate.

Granola

Ingrediente: 3 cani fulgi de ovaz, 1/4 cana seminte susan, 1/4 cana seminte floarea-soarelui, 1/2 cana migdale tocate, 1/2 cana nuci tocate, 1/4 cana ulei, 3 linguri miere, 1/4 cana suc mere, vanilie, sare. Preparare: Se amesteca intr-un vas primele 5 ingrediente. Urmatoarele 5 se mizeaza. Lichidul rezultat se adauga la ingredientele din vas si se amesteca bine. Se coace la foc redus pentru 1 1/2 ora, amestecanduse din 15 in 15 minute.

Budinca de mere cu nuci

Ingrediente: 2 k mere, 200 g miere, 200 g gris, 14 nuci, 4 linguri ulei Preparare: Merele curatate de coaja si taiate felii subtiri se freca cu mierea si cu grisul si se lasa doua ore sa-si lase zeama. Se adauga uleiul, se asaza intr-o tava unsa si tapetata cu gris, iar deasupra se pune o mana de miez de nuca tocat. Se coace la cuptor la foc potrivit.

Da un gust placut in supe, sosuri si fierturi. In hrana vie, mierea este ingredientul natural ideal in prepararea sucurilor si dulciurilor. Mierea contine vitamine – B1, B2, B6, C, PP -, multe minerale – cupru, mangan, calciu, potasiu, sodiu, magneziu, fier, fosfor, siliciu, sulf -, acid folic, fermenti, hormoni, antioxidanti, factori antibiotici, urme de polen etc., in total 435 de substante organice. Diferitele tipuri de miere au efecte benefice asupra organismului – mierea de salcam este calmanta; cea de castan decongestioneaza ficatul si prostata; mierea de mar este tonica si antidiareica; cea de tei este calmanta, sedativa; cea de papadie depurativa si usor laxativa.

Sally Bradley