Micul dejun ne influenteaza deciziile

Este surprinzator sau chiar greu de crezut ca, in multe cazuri, deciziile pe care le luam in timpul zilei depind intr-o oarecare masura de cum si ce am mncat dimineata.

Cercetatorii de la Universitatea din Sydney au descoperit anul acesta ca felul in care mncam si mai ales ce consumam la micul dejun ne influenteaza in proportie de 40% capacitatea si modul de a lua unele decizii. Astfel, dr. Huxley M.E., antropolog specializat in stiinte comportamentale, a dovedit, impreuna cu echipa sa de cercetare, ca functiile biologice ale retelelor de neuroni implicati in luarea deciziilor sunt intens influentate de gustul si mai ales de ora la care consumam alimentele dimineata. Aspectele principale ale micului dejun care ne pot influenta deciziile sunt ora la care luam masa si gustul predominant al alimentelor care o compun.

Micul dejun foarte matinal

Cei care iau micul dejun imediat dupa rasaritul soarelui sau in primele 30-40 minute dupa ce se lumineaza risca sa ia decizii pripite in prima jumatate a zilei. Acest lucru se intmpla mai ales la cei care mannca imediat dupa ce se trezesc si nu permit organismului sa fie complet repus in functie. In cazul unui mic dejun foarte matinal, sistemul nervos va fi repus in functie fortat, aceasta necesitnd secretia unor substante excitante precum dopaminele si chiar adrenalina. Acest substante, care trezesc rapid creierul din somn, au si rolul de a crea o stare de alarma pentru sistemul nervos. Excesul acestor substante va persista in creier si-l va pastra usor tensionat, alimentnd oricare stare de teama. Pe acest fond, compartimentul decizional al creierul va fi influentat negativ in foarte multe cazuri. Exemplul tipic al unei astfel de situatii este acela in care trebuie sa luam o decizie ce implica un risc minim si ezitam s-o luam tocmai pentru ca ne impiedica aceasta stare nedefinita de usoara teama. Multi considera ca aceasta stare confuza care-i impiedica sa ia o decizie ar avea legatura cu intuitia sau cu vreo premonitie.

Ce se recomanda?

Daca trebuie sa te trezesti dimineata, evita sa manaci in primele 10-15 minute dupa ce ai cobort din pat. Ideal al fi ca dupa toaletare sa faci 3-4 minute de miscari de gimnastica usoara, apoi sa te pregatesti de plecare, lasnd la urma micul dejun. Dupa micul dejun, stai 3-4 minute pe o canapea, intr-o pozitie relaxanta, evitnd sa te uiti la televizor sau sa te gndesti la lucruri stresante.

Micul dejun la ore trzii

In cazul in care iei masa de dimineata dupa trei ore sau chiar mai mult dupa rasaritul soarelui, apare o alta problema. In acest caz, ai depasit de mult bioritmul care iti cerea consumul de alimente necesar unor anumite zone din creier. Ca urmare, creierul nu va primi la timp glucoza din alimentatie care-i asigura o perfecta functionare. Consecinta este o scadere a unor activitati din unele zone ale scoartei cerebrale, cele mai afectate fiind tocmai cele legate de comportamentul de luare a deciziilor. Astfel, deciziile celor care intzie cu luarea micului dejun sunt deseori gresite in 40% din situatii.

Ce se recomanda?

Daca esti obligat de circumstante sa iei micul dejun mai trziu, consuma mai inti un ceai de menta bine indulcit si bine acrit cu zeama de la o jumatate de lamie de marime medie. Evita totusi sa iei o decizie importanta in urmatoarele trei ore si in niciun caz nu intre orele 11.30 si 12.45, cnd vei avea iarasi glicemia scazuta.

Gustul predominant sarat

Perceptia intensa a gustului sarat nu ne influenteaza numai prin aportul de clorura de sodiu (sare), ci si prin efectul senzatiei asupra psihicului. Astfel, s-a dovedit ca persoanele care consuma alimente cu gust sarat dimineata au o capacitate mai crescuta de a lua decizii rationale in primele sase ore dupa micul dejun. Biopsihologii au descoperit ca gustul sarat, si nu clorura de sodiu determina intrarea in functie a peste 12 retele de neuroni implicati in ratiune.

Gustul predominant dulceag

In cazul in care consumi alimente dulci la masa de dimineata, luarea deciziilor este influentata negativ in primele trei ore dupa micul dejun. Acest lucru se datoreaza faptului ca gustul dulce creeaza, in primele 70-80 de minute, o stare de confort aparent pentru 65% din celulele creierului. Acest confort aparent, de care este legata si dependenta psihica la dulce, creste activitatea zonelor implicate in realizarea emotiilor pozitive. Astfel, orice decizie poate fi luata deseori mult prea usor daca sunt atinse cu usurinta starile sentimentale sau emotionale. Altfel spus, in primele ore dupa un mic dejun dulce ne lasam prea usor impresionati de aspecte sentimentale sau hormonale, lasnd logica pe plan secund. Dimpotriva, la 4-5 ore dupa un mic dejun dulce, putem lua decizii rationale.

Gustul predominant acrisor

Perceptia gustului acru influenteaza pozitiv deciziile in primele doua ore dupa micul dejun si negativ dupa a treia ora de la masa de dimineata si pna la masa de prnz. Conform cercetarilor, acest lucru s-ar datora modificarii aciditatii gastrice care, la rndul sau, ar obliga creierul sa fie mai vigilent si mai rational. Originea acestui fenomen consta in cresterea capacitatii rationale odata cu aparitia necesitatii de satisfacere a foamei.

Gustul predominant amarui

Alimentele amare sau amarui si chiar cafeaua bauta inaintea micului dejun pot influenta extrem de nefast luarea deciziilor in tot decursul zilei. Acest lucru se datoreaza unei reactii normale de respingere a gustului amar de catre organismul proaspat trezit. Nu trebuie uitat ca sistemul nostru nervos asociaza automat gustul amar cu unele plante otravitoare de care se fereste instinctiv. Chiar daca ne place gustul amarui, acesta este nociv dimineata pentru buna functionare a unor retele de neuroni, multi dintre acestia implicati in luarea deciziilor.

Recomandari

In zilele in care stim ca avem de luat o decizie importanta, pe lnga odihna si incercarea de a ne pastra calmi, trebuie sa tinem cont si de felul in care luam masa de dimineata. Pentru ca zona nervoasa responsabila de luarea deciziilor sa fie echilibrata, micul dejun trebuie sa respecte cteva reguli esentiale.

1.Ia micul dejun la 50 de minute-o ora si jumatate dupa rasaritul soarelui.

2. Nu incepe micul dejun pna ce nu te trezesti total din somn.

3. Incearca sa eviti sa alegi o varianta de dieta in care sa existe un gust dominant. Ideal ar fi ca micul dejun sa contina si alimente sarate, si dulci si acrisoare, dar ct mai putine amarui.

4. Daca obisnuiesti sa bei cafea, consum-o la 10-15 minute dupa micul dejun, apoi bea 100 ml lapte, de preferat usor indulcit.

5. In niciun caz nu consuma alimente foarte sarate sau mezeluri grase.

6. Micul dejun nu trebuie sa fie fierbinte sau foarte rece.

7. Evita total fumatul inainte sau/si in primele 10 minute dupa micul dejun.

8. Indiferent de dieta pe care ai urma-o intr-o zi importanta, ce implica luarea unor decizii, bea apa la micul dejun de cte ori iti e sete. 

Sally Bradley