Revenirea necesara a rochiei „babydoll”.

Pana de curand, lungimea midi a triumfat in fuste, rochii si chiar pantaloni – sunt indragitele culottes–. Cel mai venerat designer al ultimului deceniu, are multe de spus despre asta. Acum ca Hedi Slimane a luat fraiele casei franceze, lucrurile s-au schimbat foarte mult. Nici rochiile de bal din anii 80 din colectia ei de debut nu sunt o coincidenta si nici fustele mini cu aspect artizanal. Si ce sa spunem despre rochiile skater din acest sezon, care readuc vibratia de scuba-diving si efectul de neopren, acea referinta de surfer care ii place atat de mult designerului britanic. Daca un lucru este clar, aceste branduri vor sa revina la tendintele care au triumfat in anii ’60 .

Faptul ca ieri a marcat 55 de ani de la lansarea acestei piese vestimentare este intr-adevar o coincidenta, cel putin in ceea ce priveste publicarea acestui articol. Dar stim deja cum este moda, ca ii place sa traga efemeride si numere rotunde pentru a continua sa-si unga masinile de tendinte. Faptul ca Mary Quant, care este creditata cu crearea fustei mini in 1964 , va avea si propria ei expozitie la Muzeul Victoria & Albert din Londra pana in februarie 2020 nu este pierdut nici pentru noi. Bineinteles, cu permisiunea lui Courreges, care figureaza si pe lista autorilor care nu sunt in intregime agreati pentru aceasta inventie. Firma lui Andre Courreges, care a triumfat in epoca spatiala a anilor 60, pare sa fi reinviatmultumesc, partial, recentei sale semnari in fruntea directiei de creatie: Yolanda Zobel. Un designer cu o lunga cariera in firme precum Giorgio Armani, Chloe, Acne Studios si Jil Sander, care a comandat fotografiile imprevizibilei ei colectii Cruise 2020 celui mai revolutionar fotograf de moda din ultimii ani, Harley Weir – care, pentru mai multe informatii, a facut sedinta foto in propria ei casa–. Colectia de debut de primavara 2019 a Zobel la carma Courreges revizuieste foarte bine codurile firmei si readuce nu doar fusta mini, ci si o rochie care a marcat estetica brandului in anii 60 si, bineinteles, pe cea de-a lungul acestui deceniu: trapezul. rochie sau rochie babydoll .

Desi babydoll va intra in istorie datorita lui Balenciaga in 1958 – care, la fel ca Mary Quant, joaca intr-o expozitie curenta la muzeul Thyssen numita Balenciaga si pictura spaniola – haina nu era deloc noua. Dupa cum imi explica colega mea Nuria Luis, o iubitoare inveterata a istoriei modei, are anumite reminiscente ale fluiditatii fluturasului halatului , o rochie obisnuita din secolul al XVIII-lea care deriva din negligee , o rochie largi care a fost purtata recent. ani.ai domniei lui Ludovic al XIV-lea (1638-1715) si care, la fel ca toate siluetele cu aceste caracteristici, a fost legata istoric de imbracamintea de casa. Cand Cristobal Balenciaga a inventat rochia de sac in 1957, predecesorul babydoll -ului sau , nici ideile despre forma de trapez a corpului feminin nu se schimbasera prea mult: „E greu sa fii sexy intr-un sac!” – „E greu sa fii sexy in jacheta”– citeste un titlu al Daily Mirror , explica un articol din Muzeul V&A, intr-o perioada in care New Look de la Dior pusese din nou accentul pe talie. Babydoll clasic Balenciaga finisat cu volane, care a avut simultan si sprijinul lui Hubert de Givenchy, a fost lustruit in anii 60 in mainile insasi Mary Quant si a amintitului Courreges., discipolul designerului spaniol timp de 11 ani, tot datorita sprijinului unor icoane precum Twiggy, Mia Farrow sau Goldie Hawn . Dupa cum dezvaluie un articol din Another Mag despre istoria politica a rochiei babydoll , imbracamintea s-a demodat mai tarziu si a renascut din nou in anii ’90 de mana reginelor grunge Courtney Love si Kat Bjelland , dar intr-un mod ironic . 

Acum, la jumatatea anului 2019, Courreges nu este singura firma care recupereaza rochia trapez in cel mai pur stil anilor 60. Prada , brandul care dicta de cateva decenii design-urile industriei, mizeaza pe Swinging London pentru acest sezon de primavara 2019 cu rochii din satin cu silueta trapeza, insotite de bentite si toate ingredientele tipic 60. Nimic de-a face cu modelele negre elegante ale lui Valentino , Dior , Simone Rocha sau Burberry care recupereaza esenta babydoll de la sfarsitul anilor 50– in special versiunea lui Riccardo Tisci care, in colectia sa de debut din primavara anului 2019, pare sa fi fost inspirat de un celebru design din 1958 al geniului din Getaria, constand dintr-un costum negru stramt din crepe de Chine si o suprarochie din dantela semitransparenta cu trapez. 

Intrebarea de un milion de dolari este: va reusi rochia babydoll ? Acum ca scurtarea fustelor pare inevitabila, ideea de a pastra silueta plina suna, mai mult ca niciodata, eliberatoare. Dupa cum a scris colega mea Maria Jose Perez la inceputul lunii ianuarie despre revenirea rochiilor din anii 60 pentru aceasta primavara, aceasta este rochia pe care cu siguranta o vei vedea cel mai putin in magazine . Si desi poate fi asa, nu vrem sa incetam sa fantezim cu ideea ca, oricat de scurte ar fi fustele, confortul nu va inceta niciodata sa fie o tendinta.